Pohjois-Helsingin Vihreät (PoHeVi) on Helsingin Vihreät ry:n paikallisyhdistys, jonka toimialuetta ovat Maunula, Metsälä, Oulunkylä, Pakila, Patola, Paloheinä, Torpparinmäki, Tuomarinkylä ja Veräjälaakso. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja suojella elämisen laatua ja tasa-arvoisuutta, luonnonvarojen säilymistä ja luonnon monimuotoisuutta sekä elinympäristön viihtyisyyttä, terveellisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi yhdistys edistää kansalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia. Yhdistys vaikuttaa pohjoishelsinkiläisten elämään mm. antamalla lausuntoja alueen asukkaita koskevissa kunnallisissa asioissa.

Vuosi 2015 on vuonna 2004 perustetun yhdistyksen 11. toimintavuosi. Vuoden 2015 painopisteitä ovat osallistuminen Helsingin Vihreiden eduskuntavaalityöhön sekä Tuomarinkylän alueen kehittäminen.

Eduskuntavaalit

Pohjois-Helsingin Vihreät osallistuu Helsingin Vihreiden eduskuntavaalityöhön kampanjoimalla helsinkiläisten ehdokkaiden puolesta ja esimerkiksi järjestämällä keväällä alueellaan vaalitapahtuman. Yhdistys voi osallistua muiden Helsingin Vihreiden yhdistysten tapahtumiin yhteistyökumppanina ja Helsingin Vihreiden yhteisiin tapahtumiin yms. Yhdistyksellä on vaalivastaava, joka pitää huolta tehokkaasta toiminnasta ja yhteistyöstä.

Kannanotot

Yhdistys ottaa kantaa Pohjois-Helsingin ajankohtaisiin poliittisiin kysymyksiin. Kanavina ovat mm. yhdistyksen tiedotuskanavat (ks. alla), lehtikirjoitukset ja kaupungin tilaisuudet. Yhdistyksen jäsenet kaupungin lautakunnissa ja kaupunginvaltuuston varajäseninä ovat myös keskeisessä roolissa.

Tiedotus

Yhdistyksen tiedotus- ja keskustelukanavia ovat verkkosivut (www.pohevi.fi), Facebook-sivut (https://www.facebook.com/pohjoishelsinginvihreat) ja sähköpostilista (pohevi@vihreat.fi). Yhdistyksen hallituksella on oma sähköpostilista (pohevi-hallitus@vihreat.fi) ja suljettu Facebook-ryhmä.

Tiedotetaan toiminnasta aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Kannustetaan jäseniä mukaan keskusteluun ja kommentointiin. Uusille jäsenille lähetetään henkilökohtainen tervetuloviesti, jossa kerrotaan perustiedot yhdistyksestä ja sen toiminnasta.

Jäsenhankinta

Toimitaan aktiivisesti uusien jäsenten hankkimiseksi. Vahva alueellinen toiminta, kaupunginosatapahtumiin osallistuminen ja henkilökohtaiset kontaktit ovat esimerkkejä toimivista keinoista.

Alueellinen tapahtuma

Järjestetään keväällä 2015 Tuomarinkylän kartanon alueella tapahtuma, johon kutsutaan paitsi jäsenet myös kaikki kiinnostuneet. Keskitytään alueen kaava-asioihin ja toimitaan myös jäsenhankinnan edistämiseksi. Osallistujille tarjotaan mahdollisuus ratsastukseen.

Helsingin Vihreiden toiminta

Osallistutaan Helsingin Vihreiden toimintaan sekä sääntömääräisiin syys- ja kevätkokouksiin.

Puoluekokous

Osallistutaan puoluekokoukseen Oulussa 5.–7. kesäkuuta.