Helsinki on tiukentanut omaishoidon tuen myöntämisen kriteereitä merkittävästi virkamiesten päätöksellä ohi sosiaali- ja terveyslautakunnan. Uudistuksia on perusteltu 1.7.2016 voimaantulleella omashoidon lailla, joka takasi omaishoitajille kaksi vapaapäivää kuussa. Nyt tästä syntyviä kustannuksia koitetaan kattaa omaishoitajien tuista leikkaamalla. Uudistukset ajavat monet perheet ahtaalle jo valmiiksi raskaassa tilanteessa.

“Omaishoidon uusi laki ei sisältänyt mitään sellaista muutosta, jonka vuoksi Helsingin tulisi kiristää tuen myöntämiskriteereitä. Laissa omaishoitajille turvattiin oikeus vapaapäiviin. Tämä on omaishoitajille tärkeä periaatteellinen uudistus ja auttaa monia raskasta, ympärivuorokautista työtä tekeviä omaishoitajia jaksamaan. Emme hyväksy, että se toteutetaan näin rajusti muilta omaishoitajaryhmiltä leikkaamalla”, toteaa kaupunginhallituksen jäsen Sanna Vesikansa.

Vihreät vaativat, että kiristysten toimeenpano on pysäytettävä, ja muutokset omaishoidon tuen myöntämisperiaatteissa on pikaisesti tuotava sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi.

Lue aiheesta enemmän täältä!