Helsinkiin suunitellaan ensi syksystä alkaen kielirikasteisia esiopetusryhmiä, joissa vieraan kielen opettelu alkaisi jo ennen varsinaiseen kouluun menoa. Aloitteen nykyistä varhaisemmasta kieltenopetuksesta tekivät vihreät valtuutetut Sanna Vesikansa ja Mari Holopainen, ja se sai 33 muun valtuutetun tuen. Aloitetta käsitellään tiistaina 7.3. sekä opetus- että varhaiskasvatuslautakunnassa, minkä jälkeen aloite etenee kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon.

Vihreä pormestariehdokas Anni Sinnemäki tukee aloitetta, ja toivoo Facebook-postauksessaan, että nykyistä varhaisempaa kieltenopetusta tarjottaisi kaikissa Helsingin kouluissa, sillä lapset oppivat kieltä helpommin nuorempana ja monien kielten opiskelu kehittää kykyä oppia uutta ja ratkaista ongelmia.

Maunulan lisäksi kieltä kevyesti opettavaa esiopetusta suunnitellaan Myllypuroon, Käpylään, Pihlajistoon, Latokartanoon ja Siltamäkeen. Opetus toteutettaisi niin perinteisinä oppitunteina kuin myös vapaamuotoisempina kielikylpyinä ja -suihkuina. Myöhempi tavoite olisi tarjota kaikille ekaluokkalaisille vieraan kielen opetusta sekä suomen- että ruotsinkielisissä kouluissa. Myös Helsingin Sanomat uutisoi aloitteesta sunnuntaina 5.3.