Moni malmilainen järkyttyi maaliskuussa, kun kaupunki aloitti yllätyksellisesti maakaasuputken siirtotöihin liittyneet puunkaadot Malmin lentokenttäalueen laitamilla, liito-oravan ydinalueen tuntumassa. Metso III-luokituksen mukaisesta lehtometsästä hävisi kaistale. Luontojärjestöt, muun muassa Helsy, vastustivat kannanotossaan metsänhakkuita.

Helsingin kaupunki on päättänyt ottaa Malmin entisen lentokenttäalueen asuntorakentamiskäyttöön osana raideliikenteeseen perustuvaa verkostokaupunkia. Voimassa olevat kaavasuunnitelmat eivät kuitenkaan vaali tarpeeksi tehokkaasti kaupunkiluonnon monimuotoisuusarvoja. Kaavasuunnitelmat on päivitettävä vastaamaan voimistuneisiin vaateisiin luontokadon torjumisesta. Yleiskaavan valmistumisen jälkeen luontokato on kiihtynyt, ja erityisesti tämä koskee metsäkatoa. Helsingin tulee maamme pääkaupunkina toimia tässäkin asiassa esimerkkinä.

Malmin lentokenttää ympäröivä suhteellisen yhtenäinen puustovyöhyke on uhattuna ja suurin osa siitä uhkaa jäädä asuinrakentamisen alle. Samalla tuhoutuu metsäinen biodiversiteetti ja suurin osa alueen luontoarvoista. Koillis-Helsingissä ei ole juurikaan jäljellä metsiä, joten pienetkin puustoiset alueet ovat tärkeitä, paitsi eliölajeille, niin myös asukkaille. Tattarisuon lehtometsä on arvioitu erittäin arvokkaaksi kääpäalueeksi. Asukkaiden rakastama, lentokenttää kiertävä metsäinen ja vehreä kuntopolku on tuhoutumassa lähes kokonaan.

Kaikilla kaupungin asukkailla tulee olla yhtäläinen ja demokraattinen oikeus lähiluontoon ja lähimetsiin. Olemassa olevan luonnon vaaliminen on järkevämpää, kuin sen korvaaminen uudelleen rakennetulla viherympäristöllä. Tuhottua luontoa ja hävitettyjä lajeja ei saa enää takaisin. Luonnon monimuotoisuus ja luonnon merkitys niin nykyisten kuin tulevienkin asukkaiden kokonaisvaltaiselle terveydelle tulee huomioida kaikkialla Helsingissä. Tämä tulee ottaa huomioon, kun alueen seuraavia suunnitelmia ja asemakaavoja laaditaan.

Pohjois-Helsingin vihreät ry. hallitus